اسپاتیفای یا اپل موزیک: بهترین استریم آنلاین پخش موسیقی کدام است؟

اگر بخواهیم بهترین سرویس‌های استریم پخش موسیقی را رتبه بندی کنیم، بدون شک رتبه‌های اول در اختیار اسپاتیفای و اپل موزیک قرار می‌گیرد. دو غول بزرگ پخش موسیقی امروزه جزو پرطرفدارترین اپلیکیشن‌ها برای گوش دادن به صدای خوانندگان مورد علاقه کاربران تبدیل شده‌اند. در این مطلب ضمن آشنایی با این دو سرویس، می‌خواهیم امکانات و ویژگی‌های این دو پلتفرم محبوب را نیز با یکدیگر مقایسه کنیم. اگر از علاقه مندان سرسخت هنر اول دنیا هستید، پیشنهاد می‌کنم این مقاله را حتما تا انتها مطالعه کنید. چرا که می‌خواهیم نتیجه بگیریم کدام سرویس باید در رتبه اول سرویس پخش موسیقی قرار بگیرد.

آشنایی با اسپاتیفای، قدیمی‌ترین استریم پخش زنده

به جرات می‌توان گفت، تا پیش از راه اندازی Spotify مفهومی به نام استریم پخش آنلاین وجود نداشت. به همین دلیل باید این برنامه را اولین سرویسی که به پخش آنلاین موسیقی پرداخت، دانست. اسپاتیفای در سال 2008 به بازار عرضه شد و در همان شروع کار مورد توجه بسیاری از کاربران و آرتیست‌ها قرار گرفت. امروزه بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند موسیقی یا موزیک ویدیوهای خود را از این سرویس دنبال کنند. همچنین توسعه دهندگان سوئدی این برنامه توانسته‌اند، منبع درآمدی بی‌نظیر برای خوانندگان فراهم کنند.

بدون شک اسپاتیفای در میان بهترین ابزارهای پخش آنلاین موسیقی قرار دارد. البته در این پلتفرم علاوه بر آهنگ می‌توانید به دنبال پادکست و ویدیوهای مختلفی از هنرمندان مطرح تا کمتر شناخته شده باشید. اگر گوش کردن به موسیقی جزو کارهای روزمره شما محسوب می‌شود، قطعا این برنامه می‌تواند یک گزینه ایده آل روی گوشی یا لپ تاپ شما باشد.

اسپاتیفای

آشنایی با اسپاتیفای

 

آشنایی با اپل موزیک، بزرگترین آرشیو موسیقی دنیا

یکی دیگر از سرویس‌های محبوب گوش کردن به موسیقی Apple Music نام دارد. تشخیص توسعه دهنده این برنامه کار سختی نیست. کمپانی اپل پس از مشاهده موفقیت اولین استریم آنلاین، تصمیم گرفت تا از سرویس استریم شخصی خود رونمایی کند. هرچند این محصول در سال 2015 راه اندازی شد، اما باز هم توانسته نظر بسیاری از کاربران را جلب کند. بر خلاف بسیاری از اپلیکیشن‌های اپل که تنها برای مشتریان اپل است، خوشبختانه تقریبا تمامی سیستم عامل‌ها از جمله اندروید قابلیت پشتیبانی از این برنامه را دارند.

اپل موزیک نیز در صف برترین استریم‌ها قرار دارد و هم اکنون نیز بسیاری از افراد آن را برای شنیدن موسیقی انتخاب کرده‌اند. به خصوص طرفداران iOS و اپل از مشتریان پروپاقرص این ابزار هستند.

آشنایی با اپل موزیک

اسپاتیفای یا اپل موزیک، مقایسه دو غول بزرگ پخش موسیقی آنلاین

اسپاتیفای در سال 2008 راه اندازی شد و تا سال‌ها پخش کننده موسیقی پیش فرض بسیاری از دستگاه‌ها بود. اپل نیز با مشاهده موفقیت این سیستم ترغیب شد تا سرویس استریم خود را راه اندازی کند. هر چند از شروع به کار اپل موزیک کمتر از 10 سال می‌گذرد، اما این برنامه توانسته با استراتژی‌ها و هزینه‌های کلان مورد توجه بسیاری از افراد قرار بگیرد. همچنین سازگاری با سیستم عامل‌های مختلف به غیر از مک و آی او اس از دیگر ویژگی‌های این پلتفرم است.

اما به نظر شما در این بازار رقابتی کدام اپلیکیشن چهره برتر را به خود می‌گیرد؟ کدام سرویس می‌تواند انتخاب بهتری برای پخش موسیقی باشد؟ برای پاسخ به این پرسش‌ها ما مهمترین فاکتورهایی که در سرویس استریم موسیقی اهمیت دارد را بررسی خواهیم کرد. بنابراین اگر می‌خواهید جواب درستی پیدا کنید، بیایید این فاکتورها را با هم بررسی کنیم و عملکرد هر دو سرویس را در هر قسمت مقایسه کنیم:

مقایسه پخش موسیقی اپل و Spotify

قیمت اشتراکی

اولین فاکتوری که در مقایسه این دو سرویس بررسی می‌کنیم، قیمت خرید اشتراک است. جالب است بدانید که قیمت هر دو سرویس تفاوت چندانی با هم ندارد. به عبارتی اشتراک Spotify و Apple Music برای شما 9.99 دلار آب می‌خورد. البته در هر دو سرویس طرح‌هایی برای برخی از افراد وجود دارد. به عنوان مثال دانش آموزان می‌توانند تنها با پرداخت ماهانه 4.99 دلار از بخش‌هایی از این سرویس‌ها استفاده کنند. از سوی دیگر اشتراک خانوادگی نیز می‌تواند جالب است. کاربران می‌توانند با پرداخت 14.99 دلار برای اعضای خانواده خود اشتراک بخرند.

کتابخانه موسیقی

هر دو سرویس از تعداد زیادی موسیقی در آرشیو خود بهره می‌برند. البته دسترسی به آماری دقیق در این زمینه می‌تواند کمی سخت باشد، اما اپل موزیک در آخرین ادعای خود اعلام کرده که بیش از 90 میلیون آهنگ در پلتفرم خود بارگذاری کرده است. در سمت مقابل اسپاتیفای با وجود قدمت بیشتر تنها 70 میلیون موسیقی را بر روی سرویس خود بارگذاری کرده. البته نگاه به آمار بالا نمی‌تواند به برتری محصول Apple منجر شود، چرا که بسیاری از قطعات در هر دو سرویس وجود دارند. با این وجود جستجوی آثار هنرمندان ناشناخته در اپل میوزیک شاید بتواند نتایج بهتری داشته باشد.

کیفیت صدا

قطعا کیفیت صدا برای علاقه مندان به موسیقی نکته مهمی است. اپل موزیک توانایی پخش آهنگ ها را با کیفیت 256 کیلوبایت بر ثانیه و با فرمت AAC فراهم کرده است، در حالی که اسپاتیفای قادر به پخش صدای خواننده با کیفیت 320 کیلوبایت بر ثانیه و با فرمت OGG می‌باشد. در نگاه اول برتری نسبی از آن شرکت سوئدی خواهد بود، اما اگر موزیک ها را بر روی هر دو پلتفرم گوش کنید، تفاوت چندانی در آن‌ها احساس نخواهید کرد. با این وجود شاید تعجب کنید که کیفیت موسیقی‌های سرویس اپل بالاتر باشد. این مسئله به فشرده سازی با افت کمتر صدا در فرمت AAC مربوط می‌شود.

سازگاری با دستگاه‌ها

شاید تصور کنید Apple Music تنها برای کاربران آیفون، آیپد یا مک ساخته شده است، اما سخت در اشتباه هستید. اپل به خوبی می‌داند تنها راه موفقیت اجازه دسترسی به تمامی کاربران است، به همین دلیل نسخه‌های اندروید، ویندوز و حتی وب برای دسترسی به آرشیو این سرویس توسعه داده شده است. البته با تمام تفاسیر این برنامه نمی‌تواند در این زمینه با Spotify رقابت کند، چرا که با بسیاری از تلویزیون‌ها، بلندگوها و حتی دستگاه‌های بازی مانند XBOX سازگار است.

پیشنهاد موسیقی

هر دو سرویس به کمک تکنولوژی هوش مصنوعی آثاری را به کاربران خود پیشنهاد می‌دهند. این آثار مطابق سلیقه و نیاز کاربران ارائه می‌شود. اپل موزیک آهنگ‌های پیشنهادی را در بخشی به نام For you نمایش می‌دهد و اسپاتیفای در قسمت Discover Weekly قطعه‌هایی را به صورت هفتگی معرفی می‌کند. البته این سرویس به صورت روزانه نیز میکس هایی برای‌تان در نظر گرفته است. تشخیص این که کدام سرویس در این بخش عملکرد بهتری دارد، شاید کمی پیچیده باشد، چرا که هوش مصنوعی همیشه یکسان عمل نمی‌کند. با این وجود در این بخش آمار می‌تواند کمی به سمت اسپاتیفای باشد، چرا که کاربران بیشتری از آن رضایت دارند.

اسپاتیفای یا اپل موزیک

نتیجه گیری

در این مقاله برخی از قابلیت‌های دو سرویس محبوب اسپاتیفای و اپل موزیک معرفی شد. همانطور که بررسی کردیم، این دو ابزار پخش موسیقی معایب و مزایای خاص خود را دارند که می‌تواند با توجه به سلیقه کاربر خوب یا بد باشد. به عنوان مثال اگر چه محصول اپل کیفیت صدای بهتری دارد، Spotify با دستگاه‌های بیشتری سازگاری دارد. یا با وجود اینکه اسپاتیفای در زمینه هوش مصنوعی بهتر عمل می‌کند اما خب سرویس اپل آرشیو قوی تری را در اختیار دارد. اما با توجه به این که هر دو سرویس آرشیو بزرگی از موسیقی ارائه می‌کنند، پیشنهاد می‌کنم ابتدا نسخه رایگان هر یک را امتحان کنید و سپس با توجه به سلیقه شخصی گزینه بهتر را انتخاب کنید.

بنابراین اگر به دنبال انتخاب رتبه اول سرویس استریم آنلاین هستید، بهتر است بدانید این گزینه به شما و سلیقه موسیقی شما بستگی دارد. شاید برای برخی از افراد محصول سوئدی با لوگوی سبز رنک اول باشد، اما برای دسته‌ی دیگر سرویسی که اپل توسعه داده است.

 

بدون دیدگاه
بحث درباره این مقاله را شما آغاز کنید!

پشتیبانی تلفنی رایگان